Loftahammars Varv & Marina erbjuder professionell förmedling av fritidsbåtar upp till 10 år gamla – i vissa fall även äldre båtar beroende på skick och varumärke. Vi tar hand om hela försäljningsprocessen: upprättande av köpekontrakt, hjälp med finansiering och försäkring, provkörning samt genomgång av båtens funktioner vid leverans till köparen.
Vi följer gällande konsumentlagstiftning vilket bland annat innebär att den båt vi förmedlar ska vara sjöduglig, trygg och säker. Köparen har enligt lag upp till 6 månaders reklamationsrätt – i vissa fall längre. För att vi ska kunna ta oss an ett förmedlingsuppdrag gäller följande villkor:
Förmedlingskontrakt: Ett avtal tecknas mellan Loftahammars Varv & Marina och båtens ägare. Här intygas att säljaren äger båten. Eventuell restskuld måste anges och lösas innan slutredovisning. Detta hanteras av oss i kontakt med finansbolag.
Försäkring: Båten ska vara helförsäkrad av säljaren under hela försäljningsperioden.
CE-märkning: Båten måste vara CE-godkänd och uppfylla gällande säkerhetskrav.
Exklusivitet: Ett slutdatum för hur länge Loftahammars Varv & Marina har ensamrätt att sälja båten anges i avtalet.
Vinterförvaring: Om båten inte är såld före 1 oktober och ska vinterförvaras eller servas av oss, debiteras detta separat enligt vår prislista. Förmedlingsuppdraget kan löpa vidare under vinterperioden.
För att båten ska betraktas som sjöduglig och redo för leverans krävs följande:
Minst 4 st fendrar med tillhörande linor
4 st förtöjningslinor av god kvalitet
Dragg med minst 30 meter lina anpassad efter båtens storlek (eller ankarspel)
Godkänd brandsläckare
Teknisk kontroll: Alla båtar som vi förmedlar kontrolleras av vår verkstad. Kostnaden för detta debiteras säljaren. Båten ska vara i ett skick som motsvarar dess ålder och värde.
Vårrustning och service: Båten måste vara vårrustad och funktionstestad. Om motorn omfattas av nybåtsgaranti krävs service enligt tillverkarens anvisningar av en auktoriserad verkstad – detta ska kunna dokumenteras till köparen.
Redovisning av fel: Kända fel och brister – även dolda – måste ovillkorligen meddelas oss. Som säljare kan du få en varudeklaration av oss som kan fyllas i. Fel som inte rapporterats men upptäcks efter försäljning kan leda till att säljaren debiteras för åtgärd upp till 12 månader efter leverans.
Kundgaranti: Som mäklare är vi ansvariga för att lämna 6 månaders reklamationsrätt till köparen. Eventuella kostnader för fel som omfattas av detta vidare-faktureras säljaren.
För båtar äldre än 10 år, eller där det råder tveksamhet om skick, kan vi komma att reservera 25% av vår provision på ett klientmedelskonto i upp till 6 månader, för att hantera eventuella reklamationer i enlighet med konsumentköplagen.
Provision: Startavgift för ett försäljningsuppdrag är 3500kr. Vår normala provision är 8% + moms (dvs. 10% inkl. moms) av slutligt försäljningspris, dock lägst 16 000 kr + moms (20 000 kr inkl. moms).
Vad som ingår: Förutom själva försäljningsarbetet ingår annonsering, hjälp med finansiering och försäkring, samt överlämning och genomgång av båten med köparen vid vår anläggning. Eventuella transporter som sker på säljarens önskan debiteras separat.
Värdering: Vi hjälper gärna till att ta fram ett realistiskt marknadsvärde. Vi förbehåller oss rätten att tacka nej till uppdrag där begärt pris inte motsvarar båtens skick, ålder, utrustning och marknadsvärde.
Vi vill att det ska kännas tryggt för både säljare och köpare att genomföra en båtaffär via Loftahammars Varv & Marina. Vi är medlemmar i Sweboat och följer branschorganisationens riktlinjer samt svensk konsumentlagstiftning.